Engin Erkiner
Bolivya ve uzun ikili iktidar (263) | |
Diğer Yazıları |
En yeni yazılar
Bugün | 1031 | |
Dün | 3402 | |
Bu hafta | 8755 | |
Bu ay | 8755 | |
Toplam | 10477179 |
Konuk Yazılar
Sürgünde mücadeleci kadın olmak | |
Bütün Yazılar |
Meluli'den alevi deyişleri |
Anadoluda yasayan Rum , Ermeni ve Kürd Halklari Hz.Muhammedin vefaatinin ardindan hemen iktidarlarini yeniden ele geciren Kureys (Emeviler) basta Hz.Peygamberin Ehl-i Beyti olmak üzere Hz.Peygamberin Ashabina (Yakin Dostlarina) giderek artan düzeyde zulm etmisler, neredeyse Hz.Hüsynin deyisiyle “Islam Yezide ducar hale gelmistir” Ehl-i Beyt taraftarlari ve Islami Hz.Peygamberden ögrenen ve onun gibi yasamayi isteyenler kendilerini gizler hale gelmislerdir. Bilindigi gibi Islam Tarihinde cok kanli bir mücadele baslamis, Islamim diyenler kendi aralarinda birbirlerini kirar hale getirilmistir. Bu Islam icerisinde köklü bir kopusu beraberinde getirmistir. Gercekler saklanir ve carpitilmis bir halde Halka sunulmustur. Tarikat önderleri dahi yalan söylettirilmek icin iskencelerden gecirilip katledilmislerdir. Sunuda bilmekte faydavar ki hic bir Islam tarikati Muaviye ve Yezidin zulmünü onaylamaz. Kerbela Katliaminin öcünü almak icin Kufede Sakkafi ül-Muhtar önderliginde girisimler olmus ama asil olarak Horhasanli Ebu Müslim Emevi saltanatina son verip bu zulm diktasini ortadan kaldirmistir. Yerine Peygamberin amcazadeleri diye Abbasileri iktidara getiren Ebu Müslim bunlarin ihanetine ugrayip bir suikastle öldürülmüs, Abbasilerin zulmüde Emevileri aratir hale gelmistir. Abbasi Hanedani Harun Resit zamaninda dahi Camilerde namaz sonrasi Hz. Aliye “lanet” okutturulmaktadir. Imam Cafer yetistirdigi bilge bir Museviyi bir Cuma Namazi sonrasi Harun Resitten kizini kendi ogluna istemesini ister. Harun Resit ki zalim bir dikdatör. Buna halkin icinde alenen kizmamis gibi görünerek derki: Müslüman olanlar Yahudilere kiz vermezler. Senin oglun önce müslüman olsun ondan sonra düsünürüz”der. Yahudi bilginde ona “Peki sizin Peygamberiniz degilmi ki sizin lanet okudugunuz kafir Aliye kizini veren”der. Harun Resit sasirir cevap veremez.Arkasindan da bundan sonra Camilerde Hz.Aliye lanet okumayi yasaklar. Zamanla Tasavvuf düsüncesi derinlemesine gelisir. Bunlarin Islami görünen yüzüyle anladiklari asil onu icsellestirmek gerektigi Tasavvufcularca islenir. Horasan da yasayan Türk ve Kürd boylari icerisinde Kerbela Katliamindan arta kalanlari yanlarina götürüp bu kavgada Ehl-i Beyt taraftari olan bu kesim icerisinde Saz calip Deyisler söyleyen Dervisler bu düsünceleri bir bütün dört bir na yaymaya baslarlar. Kürdce ,Türkce, Farsca deyislerle bu düsüncenin özünü yayginlastirmaya calisir ve hakim zalim zümreye karsi toplum icerisinde ellerinden geldigince Hakikati yaymaya ugrasirlar. Anadoluda göcebe olan Türkler, simdiki göcebe olan her ülkedeki yerli halkin yadsidigi gibi yadsinmis asagilanmislardir. Bu Asagilamaya en basta Alevi inancinda olan Erenler karsi cikmis ve hatta deyislerini Türkceyi sevdirmek ve Türkler arasinda yayilmak maksatli Türkce söylemislerdir. Kürdce ve Farsca Deyislerde en az Türkcekadar yaygindir. Ama özellikle Alevi Deyislerinin Türkce agirlikli olmasi Hatayi, Hacibektasi Veli, Pirsultan Abdal, Karacaoglan, Kaygusuz Abdal ve daha nice Erenin Türk kökenli olusu, Deyislerin agirlikla Türkce söylenmesinde belirgin olmustur. 1900 lü yillar ve Kapitalizmin gelismesiyle ortaya “Ulusal” devletler cikmis ve giderek Hakim Ulus diger ulus ve ulusal azinliklari Asimile etme politikasi güder olmustur. Bu Kapitalizmin bir getirisidir. Katliamcidir. Yokedicidir.
Hak yoluna giden Bektaşileriz Her sözümüz gerçek yalan değiliz Adem soyundaniz değiliz köpek Yıktı bu zalimler arş-ı alayı Melulim biz doğru yoldan şaşmayız
Raşo ve Hatun`dan olma Karaca Hüseyin Erbil (Meluli ve Latife Mahlaslarini kullanir) 1892 de dünyaya gelir. Kardeşleri: Senem en büyük ablalari ve sonra Karaca , Cuma, Memik, Şare, Parre, Çoro, Rahim, Fatma, Ali, Hassık, (İsimlerden de anlaşılacağı üzre Kürd bir ailenin çocuğu). Meluli nin babası Raşo, Malatya nın Hekimhan İlçesinin Engizek Köyünde doğup büyümüş. Böylece Melulinin geldiği Çoğraş aşiretide zamanla dağılır. Bir kısmı , Sivas , Gürün’e bir bölümü ise Afşin-Yarpuz’ a gider. Raşo o zamanlar durumu iyi. Büyük oğlu Karacayi Afşin (eski ismiyle Yarpuz) da bir Ermeni alilesinin yaninda okutur. 1915 Ermeni Katliamına kadar ailenin yanında kalır. Katliamda aile ortadan kaybolur ve bu Ermeni aileden bir daha haber alınamaz. Karaca Ermenice, Arapça ve Farsçayı evde ana dili olarak öğrendiği ,Türkçe ve Kürdçe hanesine ekler. Bu dil yeteneği sayesinde , tarih, felsefe ve din üzerine ayrıntılı okuma ve araştırma fırsatı bulur. Okumaya-öğrenmeye cok meraklı bir insan olan Karaca yaz-kış, gündüz-gece demeden okur, okur, okur. Özellikle gençlik yıllarında dayısı, Kötüreli Ali ile Halebe Sürü götürdüklerinde getirebildiği kadar Kitap taşir aylarca, Kötüreye getirir. Cok eski Arapça ile yazılmış kitaplara cok değer verir. Yirmili yaşlarına kadar ’Seyfeti’ ve ’Heybeti’ mahlasını sonrası ise ’Meluli dogar. Kürdistanda sürekli olan aile ve aşiretler arası çelişki ve sorunların aynısı, Melulinin aşiretinden de yaşanır. Kan davaları ve zindan yaşamında Meluli de payını alır.60 li yaslarinda bir iftiraya ugrayip zindanlarda yatar.1970 ler de gelisen Devrimci Genclik hareketlerini yakindan takip eder ve hep kendi mücadeleleriyle özdeslestirir. Torunlarından, Devrimci Savaş örgütü kurucularından Hamdullah Erbil, uzun yıllar tutsaklıktan sonra, tutsaklık koşullarının getirdiği hastalıktan kurtulamayarak aramizdan ayrilmistir. Meluli oldukça ileri yaşına rağmen torunlarının sosyalist duruşundan dolayı,1980 darbesinin zulmüne uğramış, işkence görmüştür. Bütün bunlara rağmen düşünce ve tavırlarınde en küçük bir tavizde bulunmamıştır.
|